(2008 - 2009) Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım

Oyun Hakkında kısa bilgi:
Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım” adlı tiyatro eseri Haldun TANER'in en önemli oyunlarından biridir. Oyunda '31 Mart Vakası'ndan 1960'ların ortalarına değin uzanan bir zaman diliminde ülkemizin toplumsal değişimi irdelenir. Oyunda sergilenen, ülkenin ve insanın çıkarlarını bireysel çıkarların önüne geçirememiş, başarısız bir toplumun görüntüsüdür. Olayları sorgulamadan 'Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım' anlayışıyla değerlendiren insan tipine ve fırdöndülüğü yaşam biçimine dönüştüren çıkarcılara her dönemde sık sık rastlıyoruz. Bu nedenle “Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım” diyenlerle birlikte, bu toplumu da tiyatroyu da iyi bilen Haldun TANER'in oyunu, hâlâ güncel, acıklı bir güldürüdür

Oyunun Kadrosu:
Yönetmen:
Ahmet ÖZTÜRK

Yönetmen Yard:
Zeynep BİLGİN
Gözde KARATAŞ

Oyuncular:
Ergin DÜZGÜN
Zeynep BİLGİN
Gözde KARATAŞ
Barış AŞ
Doğa Özgür KIZIL
Gizem BANAKAN
Yusuf TUNCER
Utku ÇELİKOK
Barış AK
Ahmet ÇAKAN
Cüneyt ÇİÇEK
Öney OLCAYTU
AYÇA SUCU

Işık - Efekt:Doğa Özgür KIZIL
Hüseyin DİLAN

Dış Ses:
Özgür ÖZBAKIR

Müzik:Ahmet ÖZTÜRK

Dekor Tasarım:Öney OLCAYTU
Gözde KARATAŞ

Kostüm:Ekip Çalışması

Aksesuar:
Ekip Çalışması

Prova Notları:
Gözde Karataş

Fotoğraf:Ahmet ÇAKAN
Emrah TAŞTAN
Barış AK

Afiş:
Doğa Özgür KIZIL
Utku ÇELİKOK

Broşür:
Öney OLCAYTU

Oyuna ilişkin değerlendirme:
Oyun kendi çıkarlarını toplum çıkarlarının üzerine çıkaramamış dünün ve bugünün insanını yalın ve abartısız (çünkü gerçek yeteri kadar abartılı) bir şekilde hicvetmektedir.
Oysa ki ülkesine ve insanına fayda gözetmeyen bireyler bağlı bulundukları toplumlara er ya da geç felaket getirmektedirler. Bu nedenle bireyci ve çıkarcı değer yargılarına karşı mücadele edilmelidir. Çünkü muasır medeniyetler seviyesine ulaşmanın birinci şartı toplum çıkarlarının kendi çıkarlarımız olduğunu anlamaktır.
Oyun öncelikli olarak bu nedenden dolayı seçilmiştir.
Oyun Ülkemiz'deki toplumsal gelişmeleri Meşrutiyet'ten 1960'ara kadar uzanan bir zaman dilimi içerisinde ortaya koymaktadır. Fakat oyun düşünüldüğü gibi dönemsel bir oyun değildir. Alagorik yapıdadır. Bu nedenle oyun, göstermeci bir oyundur. Dekor, aksesur ve kostüm oyun içerisinde yalın bir şekilde kullanılmıştır. Oyunculuklar ise mümkün olduğunca karikatürize edilmiştir. Çünkü oyun kişileri karakter özellikleri taşımamaktadır, oyun içindeki her tip belli bir anlayışı temsil etmektedir. Asıl olan oyun içinde kişilerin çatışması değil anlayışların çatışmasıdır. Bu nedenle oyun kişileri karikatürize edilerek asıl olan anlayışlara vurgu yapılmıştır.
Oyun aynı zamanda bir kısır döngüdür. Her gelen dönem geçmiş bir dönemin tekrarıdır aslında. Değişim biçimsel ve yüzeyseldir. Anlayışlar ise hep aynıdır. Bu nedenle biçimsel ve yüzeysel değişiklikler dekor, kostüm ve aksesuar anlamında yalın bir şekilde yansıtılmıştır. Çünkü Anlayışlar değişmedikçe yapılacak her türlü değişim bir gelişmeyi değil başkalaşmayı yansıtır. Bu nedenle biçimsel değişikliklerin eskiyen anlayışlar üzerinde yapılan kırık dökük düzenlemeler olduğu anlatılmaktadır.
Ayrıca oyundaki kısır döngü; benzer özellikteki oyun kişilerinin farklı dönemlerde farklı sıfatlarla ama aynı kişiler olarak sahneye taşınmasıyla da aktarılmaya çalışılmıştır.
Sonuç olarak hazırladığımız bu oyunun;
Ülkemizde Toplumsal bilincin yerleşmesini amaçladığı için;
Dünden bugüne toplumsal bir süreci aktardığı gibi dönemi de hicveden bir oyun olduğu için; Açık ve geliştirilebilir yapıya sahip bir oyun olduğu için; Çıkartmayı uygun bulduk.

Saygılarımızla.
AİKM Öncü Sanat Topluluğu


g�rimi kapar�ifemi yapar�Oyun izlesene.com


Haldun Taner
“Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım”

Haldun Taner Türk Tiyatrosunda ki geleneksel öğeleri toplumsal sorunlarla sentez eden, sorunları yöntemsel anlatımla açık biçimde sahneye taşıyan en güçlü yazarlarımızdan biridir.



Edebiyat - tiyatro ilişkilerinde ekseriye epik anlatımı yeğlemiştir.
“Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım” adlı oyunuyla da, toplumsal sorunlara ilginç bir bakış getirmiştir.



Mizah gücü, olaylar ve durumları toplumsal sorunlarla örtüştürmüş; bu sorunların yönetimden ve siyasal görüş yetersizliğinden kaynaklandığını çözümsel gerçekçilikle ortaya koymuştur.



Yazar, “Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım” adlı yapıtında yoksul vatandaşın nasıl sömürüldüğünü anlatmış; bu anlatı eleştirel gözlem ve değerlendirilmeye dayandırılmıştır.



Oyunu ilk olarak Ulvi Uraz Tiyatrosu açık biçim ve çağcıl bir yorumla sergilemiştir.
Bugün de geçerli olan konusuyla, genç tiyatrocu arkadaşlarımın seçim nedeni olmuştur.

Hayati Asılyazıcı

Attila İlhan Kültür Merkezi
Genel Sanat Yönetmeni


ÖNCÜ SANAT TİYATRO TOPLULUĞU
“GÖZLERİMİ KAPARIM VAZİFEMİ YAPARIM” TİYATRO ÇALIŞMASI
PROVA NOTLARI

2 Ocak Cuma

Öncü Sanat Tiyatro Topluluğu yedi yeni katılımcı ile çalışmalarına başladı.
Yönetmen Ahmet Öztürk'ün önerisi; Haldun Taner'in "Gözümü Kaparım Vazifemi Yaparım" isimli oyununun metin okuması yapılarak, topluluk üyelerinin değerlendirmesine sunuldu. Oyunun uygun olduğu konusunda fikir birliğine varıldı.



4 Ocak Pazar

Topluluk çalışmalarında bu hafta "Gözlerimi kaparım vazifemi yaparım" isimli oyunumuzun yeni rol değişiklikleri ile beraber metin okumasını tamamladı. "Vagonli" ye kadar olan bölümün oyun düzeninde kimi yerlerine oyuna uygun küçük eklemeler yapıldı. ( bazı lafların bir kaç kere tekrar edilmesi, kimi bölümlerin darbukanın ritmiyle bezenmesi, yeni sözcük ekleme vs. )




9 Ocak Cuma

Bu hafta topluluk koordinatörümüz Öney Olcaytu'nun provalara yeterli zaman ayıramaması sebebiyle, oyunda canlandırdığı "Efruz" karekterini yönetmenimiz Ahmet Öztürk devraldı. Bu rol değişikliği ile beraber "vagonli" ye kadar olan bölümün oyunculuklarının detaylandırıldığı metin okuması gerçekleştirildi.



11 Ocak Pazar

Topluluk çalışmalarında bu hafta "Vagonli" bölümüne kadar olan kısmın metin okuması gerçekleştirildi. "Saat - 1"in sonuna kadar olan bölümün oyuncu geçişleri, sahne düzeni, kurgusu tamamlandı. Oyuncu performansları değerlendirildi.



16 Ocak Cuma
Öncü Sanat Tiyatro Topluluğu, Atilla İlhan Kültür Merkezi'nde gerçekleştirilen topluluk üyelerinin de aktif olarak görev aldığı Cemal Süreya etkinliğine katıldı.

18 Ocak Pazar

Topluluk çalışmalarında bu hafta yönetmenimiz Ahmet Öztürk, mazereti sebebiyle çalışmalara katılmadı. Bu yüzden çalışmaları topluluk koordinatörümüz Öney Olcaytu yürüttü. Oyunumuzun birinci perdesine kadar olan bölümün metin okuması gerçekleştirildi.




23 Ocak Cuma

Birinci perdenin sonuna kadar olan kısmın metin okuması tamamlandı. Vurgu ve oyunculuklar üzerine düzeltme yapılarak ezber geçişleri alındı.



25 Ocak Pazar

“Akın” bölümünün sonuna kadar olan kısmın sahne provası alındı: Şark Mahfili'nin oyuncu geçişleri, sahne mizanseni kurgulandı. “Okul 1” ve “Okul 2” bölümlerinde yeni düzenlemeler ve Korolu bölümlerde ritim çalşması yapıldı. Oyunculuklar üzerine konuşuldu.



30 Ocak Cuma

“Akın” bölümüne kadar olan kısmın Anlatıcılı bölümleri çalışıldı, sahne provası alındı. Reji düzenlemesi yapıldı. Sahne geçişleri düzenlendi. Oyunculuk performansı değerlendirildi.



1 Şubat Pazar
"Akın" bölümünün okuma çalışması yapıldı. "Vagonli", "Askerlik-1" ve "Askerlik-2" bölümleri sahnede çalışıldı. Her bölümün sahne çalışmasında reji çalışması ayrıntılı olarak yapıldı. Koro halinde söylenecek olan kısımlar tekrarlandı. Bunların dışındaki laflar herkese paylaştırıldı. Çalışılan tüm sahnelerin tekrar üzerinden geçilmesine karar verildi.



6 Şubat Cuma

Topluluk çalışmalarında bu hafta "ilk aşk" ve "bisiklet" bölümlerinin metin okuması ve ezber geçişlerinin alınmasının ardından sahne provasına geçildi: Mizansen kurgulandı, reji verildi. Oyunculuk ve sahne performansı değerlendirildi.




8 Şubat Pazar

"Büro-1", "Büro-2" ve "Evlenme" bölümlerinin sahne provası alındı: Oyuncu geçişleri, dekor, mizansen kurgulandı. Reji verildi. Oyunculuklar üzerine konuşuldu.

(Böylece ilk perdeyi tamamladık,bir güzelde kutladık...)





13 Şubat Cuma

Oyunumuzun ışıkçılık görevini Doğa Kızıl arkadaşımız üstlendi. Anlatıcı bölümlerinin ışık provası alındı.



15 Şubat Pazar

Topluluğumuz, 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Sahne ve Gösteri Sanatları Yönetmenliği'nin koordinasyonunda 20 – 30 Nisan 2009 tarihlerinde gerçekleşecek olan Türkiye Üniversiteleri Tiyatro Şenliği ve Şehir Tiyatroları “25.Genç Günler” tiyatro festivallerine katılmak için, "Büro-1" "Anlatan" ve "Gazeteci" bölümlerini kostümlü prova ile çalıştı. Prova sırasında kayıt alındı fotoğraf çekildi. Başvuru için gerekli kayıt ve fotoğraf işlemleri tamamlandı.



20 Şubat Cuma

İkinci perdenin başından "Rotary Kulüp Toplantısı" bölümünün sonuna kadar olan kısmın birkaç tekrarlı metin okuması yapıldı. Bir sonraki haftaya kadar bu bölümlerin ezberlenmesi kararı alındı.



22 Şubat Pazar

İlk perdenin "Akın", "Vagonli", "Askerlik-1", "Askerlik-2" ve "Anlatan" bölümleri hariç başından sonuna sahne provası alındı. "Şark Mahvili" bölümündeki "Refet Paşa'nın gelişi" sahnesi ve " Evlenme" bölümündeki "büro" sahnesi kurgusunda bazı değişiklikler yapıldı.
Oyuncu performansları değerlendirildi. Hatalı görülen kimi yerlerde düzeltmeler yapıldı.



27 Şubat Cuma

Topluluk çalışmalarında bu hafta ilk perdenin 'Efruz'lu sahnelerinin ezber provası alındı.



1 Mart Pazar

İkinci fasıla bölümünün metin okuması yapıldı. Sahne düzeni, oyuncu geçişleri, mizansen kurgulandı. Reji verildi.



6 Mart Cuma

Topluluk Çalışmalarında bu hafta sahne provası alınmadı. Dekor, kostüm gibi kimi ayrıntıların konuşulduğu bir toplantı gerçekleştirildi.



8 Mart Pazar

"Hiroşima Nagasaki", "Rotary Kulüp Toplantısı", "Dörtlü Takrir" bölümlerinin reji çalışması yapıldı. Sahne mizanseni kurgulandı. İlk perdedeki "Okul-1", "Okul-2", "Şark Mahfili", "Akın", "Büro-1"in kimi bölümleri ,"Büro-2" , "Evlenme" ve "İkinci Fasıla"dan bazı bölümlerin sahnelerinin tekrar provası alındı. Topluluk Koordinatörümüz Öney Olcaytu 'Şehir Tiyatroları Gençlik Festivali' kapsamında 17 Mayıs 2009 tarihinde Kadıköy Haldun Taner Sahnesinde oyunumuzu sergileyeceğimiz duyurusunu yaptı. Aynı zamanda oyunumuzun '2010 İstanbul Avrupa Kültür Başkenti Üniversiteler Arası Tiyatro Festivali' kapsamında da çok yakın tarihte (nisan ayının son haftası şeklinde öngörüyoruz) sahneleneceğine dikkat çekerek bu bağlamda provalara geç gelmenin tiyatral disiplinin öneminin yeterince kavranılmadığı endişesi doğurabileceğinden söz etti. Tüm topluluk üyelerinin bunu gözetmesi gerektiğini vurguladı.



13 Mart Cuma

Topluluk çalışmalarında bu hafta "anlatan" bölümlerinin sahne provası yapıldı: ''İkinci Fasıla'' nın başından "Gazete İdarehanesi-2" ye kadar olan bölümün sahne mizanseni kurgulandı, Reji verildi. Oyunculuk üzerine konuşuldu. Kimi bölümlere küçük oyunlar eklenmesine karar verildi.



15 Mart Pazar

"Gazete İdarehanesi-1" sahnesinin ezber provası alındı. Ardından"nilüfer"in girdiği kısma kadar olan bölümün oyuncu geçişleri, sahne düzeni sağlandı. Mizansen kurgulandı. Reji verildi. Tekrar provası alındı.



20 Mart Cuma

"Gazete İdarehanesi-2" den Finale kadar olan "anlatan" sahnelerinin provası alındı: Giriş - çıkış konumları , sahne düzeni belirlendi. Reji verildi. Oyunculuk üzerine konuşuldu.Sahnelerin kimi yerlerine anlatanı destekleyecek küçük oyunların eklenmesi uygun görüldü.



22 Mart Pazar

Öncü Sanat Tiyatro Topluluğu bir yeni katılım daha kazandı. Barış Aş isimli arkadaşımızın oyundaki "polis" , "emniyet müfettişi" ve "sarhoş" karakterlerini oynaması uygun görüldü. Toplululuk çalışmalarında bu hafta ezber provası yapılarak değerlendirildi. Oyunun başından sonuna bir kaç tekrarlı metin okuması yapıldı.



27 Mart Cuma

Topluluğumuz bu hafta bi yeni katılım daha kazandı. Emre arkadaşımızın "gedikli" karakterini oynamasına karar verildi. "Anlatan" sahnelerinin oyunun başından "gazete idarehanesi-1" in sonuna kadar olan kısmı ile "ikinci fasıla", "hiroşima", "dörtlü takrir", "gazete idarehanesi-1" ve " askerlik-2" sahnelerinin ezber provası yapıldı.
Koordinatörümüz Öney Olcaytu,oyunu sahneleme tarihimizin 25 Nisan 2009 olarak belirlenmiş olduğunun duyurusunu yaptı.



Kulis... Son hazırlıklar...Ve Sahne...









2 yorum:

  1. Merhabalar...
    Ufak bir araştırma beni buraya getirdi.
    Tüm sayfayı baştan sona okudum.
    Video paylaşımını da sonuna kadar izledim.
    Ancak ufak bir parça olmasına rağmen oyunun ciddi reji sorunları yaşadığını gördüm.
    Kısa video olmasına rağmen baş karakterler olan Vicdani-Efruz'un ciddi tonlama ve entenasyon sorunları yaşadıklarını gördüm.
    Özellikle Vicdani karakterin de ciddi deklamasyon sorunları olduğu aşikar.
    Sesin duyguya göre hareket etmesi gerekirken, tam tersi olmuş. Tipleme olarak pek uygun düştüğünü söyleyemem. Vicdani 2 tip üzerinde oynanır düşüncesindeyim. Uzun uzun anlatmaya gerek yok. Ancak Vicdani'yi hakikaten devleştirmiş iki isime bakma yeterlidir düşüncesindeyim: Naşit Özcan ve Ulvi Uraz.
    Anlatıcı formunda da hatalar olduğu düşüncesindeyim. Anlatıcı Haldun Taner'in ta kendisi bu bakımdan Bayan soprano ses yerine Tenor erkek sesi kullanmak daha mantıklı olurdu. Ayrıca tipleme kullanmak daha mantıklıydı. Sözün kısası reji olarak hatalı görsem de biraz üzerinde kafa yorulması ve oyunun özellikle ilk Anlatıcı sahnesi ve son sahnesi Vicdani'nin epilog kısmı oyunun temel yönergesi bakımdan önemli ve üzerinde durulası.

    YanıtlaSil
  2. Kusura bakmayın, yorumunuzu yeni okudum. İlginizden dolayı teşekkür ederim. Oyun ile ilgili yaptığınız değerlendirme bizi mutlu etti. İyi bir tiyatro takipçisi olduğunuzu düşünüyorum. Ayrıca eleştirilerinizin çoğunda haklısınız. Fakat şunu da belirtmeliyim ki bu oyun topluluğumuzun ilk oyunuydu ve sınırlı bir zaman içerisinde çıkartmak zorunda kaldık. Oyuncularımızın çoğu ilk kez bu oyun ile tiyatro sahnesine çıktı. İzlediğiniz video görüntüleri de ne yazık ki bitmiş bir oyunun değil heniz prova aşamasında olan bir kaç sahnenin zorunlu çekimiydi. (Çünkü İBBŞT 25. Genç Günler festivaline katılabilmek için oyunun bir kaç sahnesini alelacele çekmek zorunda kaldık.Oyun sırasında yapılan çekimin de görüntü kalitesi kötü olduğu için bu görüntüleri siteye koymayı daha uygun bulduk.)
    Diğer oyunlarımızı da izleyip eleştirilerinizi bildirmeniz dileğiyle.
    Saygılar.

    Öney OLCAYTU

    YanıtlaSil